Fullt upp på klubben även under vintern

Hej Golfvänner,

Hoppas ni alla mår fint och att ni längtar lika mycket som vi till kommande golfsäsong.

I denna "veckans inspel" kan ni bl.a. läsa om vårt stora ombyggnadsprojekt UnGK 65+, om att vi slopar GUL och RÖD tee, om att vi kommer variera bansträckningen mm.

Trevlig läsning!

Många tror att det är lugnt på en golfanläggning på vintern men det är långt ifrån sanningen,

här uppe pågår det massor av arbeten för att kommande säsong ska bli så bra som möjligt för oss medlemmar och för våra gäster.

Då förutsättningarna kräver det så skottar vi bort snö och is från våra greener för att undvika skador på gräset. Vi behandlar greenerna vid behov, främst mot mögelangrepp som alltid är en utmaning på en golfbana under höst och vintertid.

Vi utför service,- reparations,- & underhållsarbeten på alla våra maskiner och fordon och en del fastigheter.

Delar av personalen går på utbildningar inom olika områden. Vi gör inköp till vår shop så att vi ska kunna erbjuda spännande nyheter när vi så småningom öppnar igen, vi uppdaterar banguider och skyltar i takt med att vi bygger om på banan.

Tillsammans med våra kommittéer planerar vi aktiviteter för säsongen och vårt ”måndagsgäng” utför mängder med förbättringsarbeten på vår bana och driving range, allt från målning av out- & MUA-pinnar till trädfällning och utbyte av stolpar till vårt nät på rangen.

Fantastiskt att se resultaten efter alla timmar ni ideella lägger ner hos oss, stort stort tack för det.

Projekt UnGK 65+

De stora ombyggnationerna i projekt UnGK 65+ fortlöper enligt plan, massor av bunkrar är ombyggda/renoverade, alla gångvägar som ska asfalteras är antingen förberedda för asfaltering eller redan asfalterade, 4 nya tees är byggda, nu väntar de bara på våren så att de kan bli klädda i gräs.

De nya toaletterna är levererade och väntar på att bli uppmonterade på sina platser.

Visst, det kommer bli en del områden med ”MUA” under säsongens början men det här kommer bli ett oerhört stort lyft för vår anläggning för många år framöver.

Nedan följer några bilder på ett litet axplock av alla pågående förbättringsarbeten.

Exempel på ombyggnation av bunker: Hål 9, bunkern till höger om green före ombyggnation:

Under renovering, ny form. Nytt gräs ska läggas ut.

Hål 7. Greenbunker före renovering:

Hål 7 under renovering, en gammal sliten bunker med stort "överhäng" blir tre nya fina bunkrar, som förr.

Exempel på ny "Röd" tee, här på hål 13:

Exempel på förbättringar av gångvägar, här på väg mot hål 6 före ombyggnation:

Samma ställe under renovering, endast asfaltering kvarstår:

Innan renovering av gångväg på hål 9:

Pågående asfaltering på samma plats:

Och nu, ännu fler nyheter:

4 spellängder istället för 2.

Från och med denna säsongen kommer vi kunna spela banan i 4 längder istället för 2 som tidigare. Vi slopar GUL och RÖD och går över till s.k. hektometermått, banan kommer nu att kunna spelas med längderna 56, 50, 45 & 39. Alla spellängder kommer vara nyslopade.

56 = 5582m (Gamla gul)

50 = 5026m

45 = 4489m (Gamla röd fast med 4 nya tees)

39 = 3851m

Varannan vecka 1:an och varannan vecka 10:an.

En annan kul nyhet för denna säsong är att vi kommer variera vår bana genom att varannan vecka starta från hål 1 och varannan vecka från hål 10.

Det spelas massor med 9-hålsrundor på vår bana, på det här sättet får ni spelare en mycket roligare variation på dessa rundor.

En annan stor fördel är att vi jämnar ut slitaget på vår bana då spelmängden fördelas mer jämnt på banan.

Den enda utmaningen vi spelare får med denna förändring är att det kommer ta ca 45 sekunder längre tid att gå till ”luckan” för inköp av fikat efter 9 hål de veckor vi startar från 10:an.

Ett så kallat I-landsproblem av bästa sort.

(Ja, jag har klockat tiden 😊 ca 55 sekunder tog det från 18:e green till luckan och ca 10 sekunder tog det till luckan från fikaplatsen utanför klubbhuset)

Vill du vässa formen inför säsongen?

Hör av dig till vår tränare Rasmus på telefon 073-545 40 70 eller på mail pro@ulricehamnsgk.se

Tack vare ett fint samarbete med våra vänner på Golfgaraget.nu erbjuder han inomhuslektioner där i simulator. Kul och nyttigt!

Årets avgifter

Som ni läst i tidigare informationsmail så har ni alla nu fått årets avgifter tilldelade i ”min golf”.

Genom denna nya hantering erbjuds ni flera olika betalsätt, ni kan välja att betala direkt med swish eller kort, ni kan välja att få avgiften på faktura som då kommer skickas till er via Swedbank, och ni kan välja att delbetala er avgift via Swedbank.

Vill ni sen ha ett kvitto för friskvårdsersättning så fixar ni det enkelt även det på min golf. Om det dyker upp några oklarheter för er så tveka inte att kontakta oss uppe på kansliet så hjälper vi självklart till.

Årets städdag, Lördag den 25/3 med start kl. 09:00

Du har väl inte missat att städdagen går av stapeln på lördag den 25:e mars, du anmäler dig som vanligt på ”min golf” på samma sätt som du anmäler dig till en tävling, det går förstås också bra att maila oss med anmälan på info@ulricehamnsgk.se

Må väl så ses vi snart på Ulricehamns GK

Christer Wiik