Baninformation, After Work, Bidrag från Ulricafonden & premiär för UnGK:s Amateur Scramble mm.

Uppdaterat: 14 juni 2022

I Veckans inspel blandar och ger vi information från oss i personalen och från några av våra aktiva kommittéer, vi börjar med en rapport från vår bankommitté och vår banchef Carolina:

Hoppas att ni upplever att det händer mycket på banan, nya bänkar, skyltar, papperskorgar mm.

Mängder med träd är borta för att ljusa upp och skapa bättre växtmöjligheter. Många lagningar gjordes på banan av våra ideella krafter i höstas vilka nu tar sig riktigt fint. Ogräsbekämpning är påbörjad och kommer att ge fint resultat på sikt. Vi planerar ytterligare förbättringar, inte minst inom ramen för de fina bidragen vi fått, med nya toaletter, bättre vägar, bunkrar, ett antal nya tees, etc.

När vi gör förbättringar så innebär det att vi måste spärra av vissa områden vilket vi gör med gröna snören. Områdena behöver lugn och ro medan de växer sig starka.

Alla arbeten som görs på banan är ett samarbete mellan vår personal och en mängd starka ideella krafter som varannan vecka gör stora insatser.

På dig som spelar ställer vi vissa små krav inom ramen för sunt förnuft och golfens oskrivna regler. Det handlar om vett och etikett och att du respekterar vår bana samt det fina arbete som vår personal och våra ideella krafter gör. En avspärrning vid en green innebär att man går utanför den och inte mellan avspärrning och green som vi tyvärr ser spelare som gör, exempelvis på hål 7.

Vi ser också att spelare genar bakom hål nio när man skall ta sig till röd 8!

Det finns bara en väg till röd 8 och det är den asfalterade vägen förbi gul tee. Nu har det blivit

onödigt slitage bakom 9:ans green.

Hjälp varandra och påminn varandra om basreglerna som att laga torvor & nedslagmärken, kratta bunkrar, inte köra vagnar mellan bunker och green och att respektera avspärrningar.

Ser du att du är på väg att gå över en yta som är sliten, gå bredvid den istället så hjälper du också till att göra vår bana bättre.

Tack för att du också hjälper till!

Bankommittén

Åke Lindahl, Reino Claesson, Ulf Fritzson

Banchef

Carolina Udd

After Work på Marias Golfrestaurang

Fredag den 17/6 från kl. 17:00

Nu på fredag den 17/6 är du hjärtligt välkommen på After Work på Marias Golfrestaurang.

Vår medlemskommitté och vår krögare Maria håller gemensamt på att planera diverse medlemsaktiviteter, första eventet från detta samarbete blir att prova en After Work i den fantastiska miljö vi kan erbjuda här uppe på Ulricehamns Golfklubb. Ta med dina vänner och kom upp på fredag. Från klockan 17:00 erbjuder Maria en Hamburgertallrik, Ceasarsallad eller en räksmörgås inkl. en öl eller ett glas vin för 189kr. Givetvis finns det trevliga alkoholfria alternativ också.

Hjärtligt Välkomna!

Hälsar

/Medlemskommittén tillsammans med Maria, Netti & Josef på Marias Golfrestaurang

UnGK:s 9-håls Amateur Scramble

Lördag den 18/6. Första start kl. 14:00

En tävling endast för dig med hcp över 30 och som vill prova på att spela en tävling under avslappnade former.

Sista anmälningsdag: Torsdag den 16/6 kl. 23:59.

UnGK:s Amateur Scramble spelas över 9 hål och är till för dig som har ett hcp över 30 och som vill prova på att tävla. Hela tanken med tävlingen är att man ska ha kul och samtidigt ändå känna den "nerv" som det innebär att spela en tävling. Scramble är en mycket trevlig och rolig spelform, men vad innebär det egentligen?

Man anmäler sig tillsammans med en kamrat, båda ska ha ett hcp över 30 och man tävlar som ett

2-mannalag. Anmäl dig till tävlingen i "min golf". Det går förstås också bra att ringa eller maila oss på kansliet så hjälper vi till med anmälan. Om du inte har någon att spela med men vill ändå vara med, hör av dig då så ska vi göra vad vi kan för att hitta en partner åt dig.

Ni når oss på tel. 0321 - 279 50 eller på mail info@ulricehamnsgk.se

2-manna Scramble innebär att båda spelarna i laget slår ut från tee varefter man väljer bästa boll och markerar denna. Spelarna placerar därefter i valfri ordning sina bollar inom 15 cm från detta läge, dock ej närmare hål, och spelar sina nästa slag där ifrån, man fortsätter sen likadant ända i hål.

Laget måste ha valt minst 3 utslag från varje spelare.

Innan tävlingsstarten så kommer vi givetvis finnas tillhands för information, det är väldigt enkla regler och vi kommer efter ronden hjälpa till att beräkna allas resultat. Kom upp i god tid innan Er start och hämta era scorekort i shopen. Efter tävlingens slut blir det prisutdelning på uteserveringen. Vad väntar du på? Gå in på "min golf" och anmäl Er så ses vi på lördag!

Välkomna och lycka till!

Hälsar

/Tävlingskommittén och personalen

Bidrag från Ulricafonden

Vi har förmånen och glädjen att kunna meddela att vi blivit beviljade ett bidrag från Ulricafonden på 370 000kr. Bidraget är beviljat för vårt tillgänglighetsprojekt UnGK 65+ som vi tidigare informerat mycket om. Steg 1 i detta projekt avser installation av 2st nya miljöanpassade toaletter på vår bana. Vi är för närvarande i bygglovsprocessen och hoppas att vi inom kort kommer kunna köra igång projektet.

Ulricehamns Golfklubb riktar ett stort TACK till Sparbanksfonden Ulrica!

Nya foton på vår nya hemsida.

Som jag tidigare informerat om så kommer vi snart ut med en uppdatering av vår nya hemsida med massor av nytagna bilder från vår egen anläggning. Tyvärr har vädret inte varit med oss de dagar vi hade planerat fotografering. Ny planering pågår och snart räknar vi med att förgylla hemsidan ytterligare med nya fräscha bilder.

Spela väl, vi ses!

/Christer